Politikken

Modum Arbeiderpartis valgprogram

1. Skole og barnehage

Investering i barn og unges oppvekst og utdanning er det viktigste et samfunn kan gjøre. Alle barn og unge skal ha like rettigheter og mulighet til utvikling, uavhengig av foreldrenes økonomi. Vi vil gi alle en god start tuftet på gode tilpassede pedagogiske og økonomiske rammer i barnehage og skole. Vi skal sikre vedlikehold og utbedring av eksisterende bygg, for at ansatte og våre barn får gode arbeidsforhold.

Kosthold og fysisk aktivitet er viktig for barns forutsetning for læring og også helse. Økt ansvarliggjøring og medvirkning fra både barn, foreldre og ansatte er viktig for at vi skal lykkes med vår politikk.

Vårt mål: Modum kommune skal være i front når det gjelder kvalitet, tilbud og nytenking innen barnehage og skole. Det skal være 0-toleranse mot mobbing.

Våre tiltak:

• Opprettholde graderte satser i barnehagene på et rimelig nivå. Familier med brutto årsinntekt på under 4G (350 000,- kr) i året skal ha gratis barnehageplass.

• Foreldrebetalingen skal være så rimelig at alle som ønsker det, kan benytte seg av et godt etablert SFO-tilbud.

• Legge til rette for tidlig innsats i barnehage og skole, og se til at opplæringslovens krav om tilpasset opplæring blir innfridd.

• Sikre like muligheter for alle i en moderne offentlig skole.

• Tett oppfølging av skolenes manifest mot mobbing.

• Innføre «kulturskoletimen» ved å knytte skole og SFO tettere sammen med kulturskole, frivillige lag og foreninger, slik at elevene opplever et mest mulig helhetlig og variert aktivitetstilbud.

• Verne om «grønne lunger» rundt skolene og barnehagene.

• Gjeninnføre gratis skolefrukt til alle elever i 1. – 10. klasse.

• Videreføre leirskoletilbudet.

• Nye barnehager skal eies og driftes av kommunen.

2. Helse og omsorg

Modum Arbeiderparti skal føre en politikk som vektlegger folkehelse og tidlig innsats. En godt utbygd og tilpasset helsetjeneste skal være tilgjengelig for alle. Sosiale stønadsordninger bør oppmuntre til aktivitet fremfor passivitet. Vi vil fremme god kvalitet og samordning innenfor rusfeltet og for mennesker med psykiske lidelser. Basistjenester skal sikres av egne ansatte.

Vår mål: Sikre en bærekraftig folkehelsepolitikk med vekt på forebygging. Fullføre bygging av nytt sykehjem og samtidig å legge til rette for at eldre kan bo lenger hjemme.

Våre tiltak:

• Sikre at forebygging og tidlig innsats er grunnleggende i alle helsetjenester.

• Videreføre funksjonshemmedes dagtilbud og legge til rette for forsvarlig boform ut fra den enkeltes behov.

• Tidlig innsats ovenfor utsatte grupper av barn og unge, bl.a. ved styrking av familieteam.

• Utvide helsesøstertjenesten i grunnskolen.

• Rask psykisk helsehjelp videreføres og skal være et supplement til, samt styrke allerede eksisterende tilbud.

• Videreføre rusfri fritidsklubb som et reelt alternativ, laget av og for ungdom.

• Kommunen skal ha et rusteam for oppfølging av rusmisbrukere.

• Sikre at kompetanse og bemanning i det kommunale barnevernet fortsatt skal styrkes, for å sikre et godt faglig miljø.

• Sikre lavest mulig egenbetaling for hjelp i hjemmet og trygghetsalarm.

• Styrke samarbeidet med brukerorganisasjonene og Frisklivssentralen.

3. Frivillighet og kultur

Modum har et allsidig og godt kultur- og idrettsmiljø, der det blir lagt ned uendelig mange timer i dugnadsarbeid hvert år. Vi ønsker at dette dugnadsarbeidet skal fortsette. Kunnskap og interesse for idrett skaper folkehelse. Kommunen som aktør i tilrettelegging for organiserte kultur- og idrettstilbud er viktig for oss. Vi vil spesielt satse på gode og utviklende aktivitetstilbud til barn og ungdom.

Vårt mål: Modum skal fortsatt kjennetegnes som en idretts- og kultur bygd, med et tett samarbeid mellom kommune og frivillig lag og foreninger.

Våre tiltak:

• Med partnerskapsavtaler å øke samarbeidet mellom kommune og frivillige organisasjoner.

• Stimulere til at pensjonister og andre ressurspersoner deltar i det frivillige arbeidet i barnehage, skole og fritidsaktiviteter for barn og unge.

• Sikre at natur og idrettsanlegg er tilgjengelige for alle.

• Videreføre opplevelseskortet for unge, slik at alle kan delta.

• Opprettholde gratis utlån av kommunale anlegg som vesentlig brukes av barn og ungdom.

• Sikre at alle saker i kommunen relatert til idrett og idrettsanlegg drøftes i idrettsrådet.

• Den nye kulturskolen skal fylles med musikk, dans, sang og teater. I tillegg sikre et godt samarbeid med skolene og musikkorpsene.

• Videreføre den «kulturell skolesekk».

• Bidra til årlig «innflytterdag» hvor alle frivillige lag og foreninger presenterer seg på stand.

4. Klima og miljø

Klimaperspektivet må være del av all kommunal planlegging.

Kommunen skal gjennom sin rolle som innkjøper stille miljøkrav.

Verne om allemannsretten som sikrer oss fri ferdsel i utmark er viktigere enn noen gang. Modum Arbeiderparti ønsker ikke å åpne for mer motorferdsel i utmark.

Særlig i planleggingen av nye bo- og næringsområder må det legges til rette for kollektive transportløsninger, miljøvennlige bygg og god energiutnyttelse.

Vårt mål: Gjøre Modum kommune til en grønnere kommune.

Våre tiltak:

• Gjøre klimavennlige innkjøp.

• Alle nye planer skal ha klimaregnskap.

• Redusere energiforbruket til lys, varme og kjøling gjennom ENØK-tiltak i kommunal bygg.

• Utvide antall ladestasjoner for elbiler.

• Sørge for at alle kommunale tjenestebiler skal være miljøvennlige.

• Sikre naturmangfold ved å registrere naturtyper.

• Ivareta 100 meters sone fra vann og vassdrag.

• Bevare grønne områder i og ved tettstedene og utvikle disse til gode områder for fritid og rekreasjon. De må ikke bygges ned.

• Bidra til langsiktig interkommunal forvaltning av Finnemarka.

• Kartlegge forurensning og avfall, registrere avrenning fra gamle industriområder og deponier.

• Økt bruk av alternative energikilder.

5. Bolig til alle

Modum skal være en kommune med et attraktivt boligtilbud for alle, uansett sosial eller økonomisk status. Nærområdene skal ha tilbud som innbyr til sosialt samvær og aktivitet. Alle skal ha mulighet til å bo i en god bolig. Kommunen må sikre og regulere nok areal til boligformål hvor det tas hensyn til kapasitet ved barnehager og skoler. Rask byggesaksbehandling er viktig.

Vårt mål: Tilby attraktive boligtomter, slik at flest mulig kan bo i egen bolig i et trygt nærmiljø. Ungdom i etableringsfasen må prioriteres.

Våre tiltak:

• Det skal legges til rette for attraktive kommunale boligtomter.

• Tilby unge førstegangsetablerere tilgang til rimelige kommunale tomter.

• Tilby hensiktsmessige boliger til innbyggere som selv ikke har mulighet til å eie sin egen bolig.

• Sørge for universell utforming og tilgjengelighet i nybygg

• Legge til rette for trygge lekeplasser, samlingssteder, treffpunkter og grøntarealer.

6. Næring og verdiskaping

Modum kommune skal fremstå som en attraktiv næringskommune, for å stimulere eksisterende næringsliv og samtidig tiltrekke oss nye bedrifter og næringer. Modum kommune må legge til rette for etablerere, gründere og veletablerte bedrifter. Kommunen må kunne tilby et bredt utvalg av tjenester for næringslivet. For å generere arbeidsplasser i Modum vil små- og mellomstore bedrifter få et ekstra fokus.

Kommune må være en pådriver for et systematisk arbeid for bekjempelse av useriøsitet og sosial dumping gjennom å få på plass et klart og lettfattelig regelverk for anbud og offentlige entrepriser

Vårt mål: Modum kommune skal være en viktig tilrettelegger og utviklingsaktør for framtidig næringsutvikling.

Våre tiltak:

• Stimulere samarbeidet mellom kommune og næringsliv for felles utvikling.

• Opparbeide kommunale attraktive næringstomter, slik at kommunen alltid har ledige næringstomter å tilby.

• Legge til rette for utvidet kontakt mellom skole og næringsliv, ved blant annet bruk av elevbedrifter i ungdomsskolen.

• Bidra til et tett samarbeid med Rosthaug Videregående skole.

• Bidra til at kommunen skal være en god lærlinge- og lærekandidatbedrift med muligheter for lærlinger og lærekandidat.

• Bidra for å nå det nasjonale målet om økt matproduksjon og hindre nedbygging av matjord.

• Gjennom vilkår for anbudsprosesser å bekjempe sosial dumping, svart arbeid og annen arbeidslivskriminalitet på alle nivåer i offentlig sektor.

• Øke antall lærlingeplasser i Modum kommune til minimum en lærlingeplass pr 500 innbygger.

7. Samferdsel

God og tilgjengelig kommunikasjon er avgjørende for å opprettholde bosetning og næringsutvikling. Buss og bane kan avlaste trafikken og spare miljøet. Det må være gode parkeringsmuligheter nær trafikknutepunkt og hyppige avganger. Et godt utbygd gang- og sykkelveinett er viktig. El-biler og el-sykler får en større markedsandel og bidrar til reduksjon av både lokale og globale miljøutslipp. Vi trenger flere avganger, bedre framkommelighet og konkurransedyktige priser i kollektivtransporten.

Vårt mål: Bidra til utvikling av moderne og fremtidsrettet veier, som gjør Modum til attraktiv og miljømessig bo- og næringskommune. Søre for flere avganger for buss og tog.

Våre tiltak:

• Arbeide for at fylkes- og riksveiene gjennom Modum skal få moderne standard, særlig riksvei 35 på strekningen Åmot-Hokksund med ny avkjøring til fylkesvei 287 i Åmot.

• Arbeide for bedre offentlig kommunikasjon innen kommunen og mot Drammen/Oslo og Ringerike, herunder å knytte Randsfjordbanen til ny Ringeriksbane.

• Legge til rette for et lokalbusstilbud som gjør det mulig for flere å benytte kollektivtransporter.

• Bygge ut gang- og sykkelveinettet.

• Starte planlegging av ny Geithus Bro.

8. Demokrati

Alle innbyggere skal ha like muligheter til demokratisk deltakelse og til å forme sitt lokalsamfunn. Folkevalgte må gis opplæring i det ansvar som følger med vervet som arbeidsgiver, ombudsperson og tillitsvalgt. Det er avgjørende at det offentlige oppleves som imøtekommende og tilretteleggende i møte med innbyggerne gjennom klart språk og god informasjon.

Vårt mål: Innbyggerne skal oppleve at det offentlige er effektivt og imøtekommende, at alle behandles likt og politiske beslutninger følges opp.

Våre tiltak:

• Sikre deltakelse og inkludering av lokalbefolkningen i politisk og frivillig arbeid.

• Flest mulig kommunale møter legges til dagtid.

• Gi barn og unge innflytelse gjennom å videreføre ungdommens kommunestyre.

• Digitalisere tjenester og kontakt med innbyggerne der det er mulig.

• Utarbeide en etisk plattform, som også omhandler håndtering av mistanke om korrupsjon i kommunen.

9. Kommunen som arbeidsgiver

Den viktigste ressursen i kommunen er menneskene som jobber der. Vi vil ha de beste fagfolkene nærmest innbyggeren. I kommunen må det være en kultur for kontinuerlig å tenke fornyelse og forbedringer.

Modum Arbeiderparti vil ta et særskilt ansvar for å redusere ufrivillig deltid, og arbeide for at mennesker med nedsatt funksjonsevne kommer inn i arbeidslivet. Etter endt lærlingeløp er dette avgjørende for å kunne rekruttere og dekke behovet for kompetansen innen helsesektoren.

Kommunale oppgaver skal ikke privatiseres. Arbeiderpartiet vil jobbe for en åpen kultur i kommunen der varslere blir tatt på alvor. Vi vil bruke trepartssamarbeidet for å redusere sykefraværet i kommunen.

Vårt mål: Arbeide for de ansattes rettigheter og gjøre kommunen til en trygg, attraktiv og mobbefri arbeidsplass.

Våre tiltak:

• Kommunen skal være en god arbeidsgiver. Legge til rette for at deltidsstillinger kan utvides til heltidsstillinger, samt at de som ønsker redusert stilling kan få det.

• Det skal lages kompetanseplaner som dekker alle virksomheter i kommunen, med muligheter til videre- og etterutdanning innen sitt fag.

• Kommunale tjenester skal ikke settes ut på anbud, men driftes av kommunens egne ansatte.

• Gi tilbud om fagopplæring i kombinasjon med arbeid.

• Legge til rette for at ansatte uten formell kompetanse kan ta fagbrev.

• Det stilles praksisplasser til disposisjon for utdanninger som er relevante for kommunen.

• Kommunen skal føre en god og aktiv seniorpolitikk, slik at flere ansatte får muligheten til å stå lenger i arbeidet.

• Det skal være tydelig for alle kommunalt ansatte hvordan de kan varsle alvorlige feil eller mangler ved sin arbeidsplass.

• De ansatte skal gis reell mulighet til å forbedre de kommunale tjenestene, slik at de som er nærmest brukerne og har kompetanse innenfor sine felt også er de som i størst grad påvirker videreutviklingen av tjenestene.

Vedlegg 1